Pvä 13-17 (1118 km): Belgia, Luxemburg ja motari

Pvä 13: Heijenrath (Hollanti) – Montenau (Belgia), 70 km
Pvä 14: Montenau – Ettelbruck (Lux), 70 km
Pvä 15: Ettelbruck – Sierck-les-Bains (Ranska), 70 km
Pvä 16: Sierck-les-Bains – Neufgrange (Ranska), 113 km
Pvä 17: Lepo

Verryttelyosuus oli todellakin ohi. Aikalilla samantien kun ylitin rajan Belgian puolelle tunnelma muuttui. Hollannissa olin ollut kuin kuningas, täälä olin piikki lihassa. Pyörätiet ja pyöräilijöiden tieviitat katosivat kuin tuhka tuuleen, ja teiden reunat olivat kapeat ja paikoittain huonokuntoiset. Integroiduin täysin liikenteeseen.

image

Usvainen Belgia

Tästä saan syyttää vain omaa härkäpäisyyttäni. Kun suunnittelin reittiä, Google mapsin pyöräilysovellus olisi halunnut väkisin johdattaa minut Hollannista Sveitsiin Saksan kautta, ja nyt ymmärrän miksi. Reitti jonka väkisin valitsin, koska halusin ehtiä käydä myös Luxemburgissa, ei ollut erityisen sopiva pyöräilijälle. Valittavana oli usein joko isompi vilkas maantie kiihdytyskaistoineen, jossa nopeusrajoitus nousi jopa 110 km, tai pienemmät maalaistiet jotka olivat yhtä ylä- ja alamäkeä.

image

Vaihtoehto B näytti välillä tältä.

image

Sekä Belgiassa että Luxemburgissa on hyviä pyöräilyreittejä (ne vaan kulkivat valitettavan usein vääriin suntiin). Tämä mukava semmoinen vei minut Luxembourgin kaupunkiin.

Luxemburgissa teiden pinnoite oli todella hyvä, ja mäet entistä tymäkämpiä. Suunnistus oli työlästä, kun yritti pysytellä pois isommilta maanteiltä, joutumatta kuitenkaan liian kauaksi reitin linjasta. Tässä hommassa puhelimen, Michelinin 1:200 000 karttaa tarkempi, kartta oli korvaamaton.

image

Tänne ei päästy kopterivoimin!

Meno näinä kolmena päivänä Belgian ja Luxemburgin läpi oli todella hidasta. Tein kovasti etenemistyötä, mutta jäin silti joka päivä tavoitteestani, ja jouduin valitsemaan tavoiteltua aiemman leirintäalueen.

image

Luxembourg. Kaupungista ulos pääseminen pyörällä on aina jonkinlainen episodi. Tämä oli silti sen arvoinen.

Tuntui että lähes koko ajan matkasta vietin joko pyöräilemällä kävelyvauhtia ylämäkeen, taluttamalla vielä hitaammin, tai tuijottamalla karttaa. Ei voinut muuta kun virnuilla. Ei hitto mitä hommaa

Ja kyllä, kaiken kukkuraksi, minä menin moottoritielle. Ennen lähtöä, lähinnä vitsinä heitetty kauhukuva tulikin toteen. Nyt ehkä ajattelette, että kuka on niin saapas että lähtee polkupyörällä moottoritielle. Niin minäkin ajattelisin. Mutta älkäähän tuomitko motarilla pyöräilevää ennenkun olette itse sinne joutuneet. Kartat johdattivat minut harhaan. Näin ylempänä moottoritien pientareen päällä pienemmän tien jonne halusin päästä, ja ainoa tie sinne, kartan mukaan, oli noin 200 metriä moottoritietä pitkin. Olisihan se pitänyt tietää, ettei moottoritieltä mitään semmoista liittymää ole, mutta pitihän se käydä katsomassa. Ja takasinkaan ei ollut asiaa. Pitemmittä selittelyittä, ainoa konsti päästä pois sieltä tööttäily-konsertista oli reikä moottoritien aidassa, jonne piti ensin pungeta jyrkkää ja liukasta pientaretta, pyörineen kamoineen. Mahtoi siinä olla vaihteeksi autolijoiden päät pyörällä!

image

Pusikon läpi turvaan. Ei tänne tyylipisteitä tultu keräämään.

Laskut olivat kyllä välillä upeita! Kumpuavaa avaraa maastoa silmän kantamattomiin, Saksa edessä, Ranska oikealla, Luxemburgia parhaimmillaan. Jarruvaijerini venyivält kolmessa päivässä lähes pohjaan.

image

Laskumaisemaa.

Hienoista maisemista huolimatta, melkein tuli itku kun viimein, neljäntenä päivänä saavuin Saksassa Saar-joen varteen. Olin niin helpottunut, koska tiesin että joen vartta kulkee tasainen, hyvin merkitty pyöräilyreitti. Onnessani polkaisin sitä vielä noin 70 km. Oli kuin en olisi uskaltanut lopettaa, jos se vaikka huomenna muuttuisi mäeksi.

image

Saar

Nyt olen Saarbruckenin eteläpuolella, taas Ranskassa. Olen niin kyllästynyt venkoilemaan liikenteessä, että ajattelin mennä Eurovelo 5 reittiä pitkin Strasburgiin asti, vaikka siitä tuleekin vähän pidempi kun suunniteltusta reitistä. Eurovelo 15 vie minut sieltä sitten Baseliin asti. Tavoitteena on olla Baselissa kolmen päivän päästä.

Heps!

Advertisements

2 kommenttia artikkeliin ”Pvä 13-17 (1118 km): Belgia, Luxemburg ja motari

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s